Minggu, 11 Januari 2015

info tempat wisata garut

Dengan keindahan tempat-tempat pelancongan di Garut terletak pada keindahan alam semula jadi, menarik. Arrowroot telah dikenali sejak lama dengan destinasi pelancongan yang popular, antaranya Papandayan gunung, haba tempat mandian Cipanas, Indonesia sehingga sana. Dari bandar Bandung, anda boleh tiba di Arrowroot dengan perbatuan perjalanan sejauh 60 batu jauhnya.

Arrowroot ini terkenal dengan kedai hadiah tipikal yang dipanggil dodol Garut. Selain makanan, Arrowroot juga mempunyai nama besar dalam dunia kraf kulit. Beberapa produk pakaian daripada kulit, seperti jaket dan sarung tangan telah diiktiraf kualitinya sebagai salah satu yang terbaik di wilayah Jawa Barat.

Banyak perkara yang boleh dilakukan di Garut, daripada melawat beberapa tempat-tempat menarik, meneroka dalam masakan Arrowroot Maranta Arundinacea, membeli-belah untuk pelbagai barangan kulit seperti Kasut, jaket dan sebagainya.

Kedudukannya di Selatan Jawa Barat, maka Arrowroot juga mempunyai pantai dengan pemandangan panorama ke laut. Salah satu acara kemuncak adalah di pantai Santolo, yang terletak kira-kira 3.5 jam dari pusat bandar Garut.

Baca juga: 8 ini Sights Bandung paling terkenal



Tempat-tempat pelancongan di Garut
Berikut adalah beberapa tarikan-tarikan di Garut yang paling popular dan menarik untuk dilawati. Kebanyakan destinasi pelancongan di Garut adalah tarikan alam semula jadi yang sesuai.

Gunung Papandayan di Garut
Gunung Papandayan di Garut
1. Gunung Papandayan

Papandayan Gunung adalah gunung berapi dengan ketinggian 2.622 m di atas paras laut dan mempunyai satu kawah yang aktif. Tarikan-tarikan Garut ini mempunyai pesona dengan panorama semulajadi yang indah, kawah gunung di mana perkhemahan yang menarik, serta di Nature Park.

Di antara aktiviti-aktiviti yang boleh dilakukan, antara lain, trekking, Kembara Berjalan Kaki, fotografi, dan hutan rekreasi. Ini akan menjadi sangat sesuai untuk anda yang suka sifat pelancongan melalui hutan.

Papandayan Gunung ini terletak di Kampung Sirna Jaya dan Suci Fragrant Village, Mukim Indonesia, Garut, hanya kira-kira 15 batu dari pusat bandar Garut. Di Taman-Taman seperti ini, Terdapat juga rizab alam semula jadi yang dikenal pasti untuk kepentingan penyelidikan flora dan fauna.

Baca juga: pesona untuk memenuhi keperluan tetamu, Bandung di Bukit Tangkuban Perahu

Di kuil Cangkuang
Di kuil Cangkuang
2. di kuil Cangkuang

Ini adalah sebuah kuil Hindu yang terletak di Garut, Kuil ini telah berdiri sejak Kingdom burung Galuh Kingdom, iaitu pertama. Di kuil Cangkuang yang terletak di Kampung di Cangkuang, Leles, Garut Daerah.

Kuil Cangkuang yang merupakan warisan budaya yang masih dikekalkan sehingga kini. Di kuil Cangkuang nama berasal dari nama sebuah kampung, Kampung itu pada Cangkuang.

Nama kampung di Cangkuang itu sendiri berasal dari nama Sebatang pokok yang dipanggil pokok Cangkuang (Pandanus Furcatus) yang banyak sekitar Makam hamba itu Muhammad Arif Datuk dan nenek.

Air panas Cipanas Arrowroot
Air panas Cipanas Arrowroot
3. haba baths Cipanas Arrowroot

Kawasan pelancongan kolam air panas di Cipanas Garut adalah salah satu tempat pelancongan popular di Garut. Tempat-tempat menarik ini akan sentiasa sesak dengan pengunjung. Anda boleh mendapati banyak hotel, inns, untuk banglo tiada. Lokasi Cipanas kolam air panas ini terletak tidak jauh dari pusat bandar, hanya kira-kira Arrowroot 6 km. anda boleh dengan mudah pergi ke sana dalam masa 15 minit.

Air panas pada Cipanas mengandungi pelbagai mineral yang baik untuk kesihatan badan serta mempunyai sifat-sifat penyembuhan. Julat suhu air panas dari 37 hingga 46 darjah celcius.

Di tempat mandian air panas di kolam, anda boleh menguatkan tubuh badan dan gemburkan tegar otot-otot, serta untuk berehat. Di kawasan Cipanas Arrowroot, anda juga boleh memilih untuk melakukan Kembara Berjalan kaki dan paragliding di Gunung guruh.

Terdapat di Garut, Indonesia
Terdapat di Garut, Indonesia
4. thence, Indonesia

Terdapat sebuah tasik, Indonesia, dikelilingi sawah padi dan kampung-kampung dengan penduduk panorama alam semula jadi gunung yang sangat menawan hati. Tempat menarik di Garut satu ini, anda boleh menemui banyak aktiviti seperti menaiki rakit buluh, air yang Berbasikal, Kanu, Memancing, dan jet ski.

Panorama semulajadi yang indah adalah satu tarikan utama di sana, Indonesia, destinasi pelancongan lampu suluh Garut menjadi popular sebagai destinasi pelancongan yang menarik keluarga.

Kemudahan awam yang lengkap dalam bidang pelancongan akan memastikan bahawa perjalanan anda akan menjadi seronok untuk berada di sana. Dari pusat Arrowroot, anda akan perjalanan sejauh 13 batu untuk dapat sampai ke sana, Indonesia, atau perjalanan kira-kira 30 minit.

Kawah putih Telagabodas
Kawah putih Telagabodas
5. putih kawah Telagabodas

Jika anda ingin melawat tempat-tempat menarik di Garut dimuatkan, maka keindahan Telagabodas kawah putih adalah satu yang menarik. Telagabodas bermakna White Lake.

tempat wisata garut sampireun | tempat wisata garut sampireun | tempat wisata garut sampireun

Tidak ada komentar:

Posting Komentar